Da Facebook gik på børsen i maj, fik de tæsk, og i løbet af få måneder faldt aktien fra 38 til 17 dollar. Siden har det rettet sig og ligger nu på lidt over 30 – senest stadfæstet af markedet efter sidste uges regnskabstal, skriver Indie Vids Jon Lund  i Politiken den 6. februar 2013.

Det var en skøn blanding af regnskabs- og brugertal, Facebook barslede med i sidste uge. Spørgsmålet er, hvordan de skal forstås. Her er fire hovedpointer.

Gigant med vokseværk
Regnskabstallene  (fine slides som resten af denne blogpost handler om) bekræftede, at Facebook er kæmpestort: 1,06 milliarder rigtige mennesker er hver måned inde og opdatere, like eller bare browse rundt. Over halvdelen (59 procent) gør det dagligt. Det er tal, der får alle andre sociale medier til at blegne. På hele nettet er det kun Google, der er i samme liga. Og der handler det om søgning, mail og kort, ikke om venner.

Over en milliard brugere er i sig selv et uforståeligt stort tal. Og det vokser. Sidste år var det ‘kun’ 845 millioner på. Det er tal, der beroliger markedet.

Mest i resten af verden
Også i USA vokser Facebook – men ikke helt så hurtigt. Det skyldes mest, at næsten alle allerede er på. Så der er simpelthen ikke så mange flere at tage af. I Danmark er billedet – med knap 3 millioner voksne danske brugere – det samme.

Men det er i Asien og i ‘resten af verden’, som regnskabstallene siger, den største vækst ligger. Her er der det seneste år kommet 38 procent flere med – og amerikanere og europæere er nu klart i undertal. Det er godt, fordi de aggressive væksttal sikrer stadig større omsætning. Men dårligt, fordi der ikke er nær så mange penge i de fattige i resten af verden (som Facebook i snit tjente 1,84 dollar på i 2012) som i rige amerikanere (13,58 dollar).

Mobilslaget er vundet
De tal, Facebook gjorde det største nummer ud af, var om mobiler. Det har nemlig været den store frygt, at Facebook skulle vise sig at være et computermedie, der ikke kunne klare overgangen til mobiler og smartphones. Det kunne Facebook godt. Over halvdelen af Facebooks brugere går på via mobilen, siger de nye tal. Ja, 15 procent bruger kun mobilen og har helt droppet den gamle pc. Læg dertil, at det også er lykkedes Facebook at tjene fine annoncekroner på mobilen – og du har en rigtig fin ‘business case’, som det hedder i de kredse.

Pengene følger efter
De stadig flere brugere, den gode mobilløsning og et generelt større fokus på at lave nye ting, der kan tjenes penge på, boner pænt ud for Facebook. De tjener ganske enkelt flere og flere penge. I 2012 omsatte de for i alt 5,09 milliarder dollar – langt de fleste hentet hjem på reklamer. Det er over 1,3 milliarder mere end i 2011. Ganske pæn vækst, som alt taget i betragtning burde kunne fortsætte noget endnu.

Men der er også lidt malurt i bægeret. Facebook lader ikke til rigtig at have fået hul på brugerbetaling. Og så var overskuddet efter skat kun på 53 millioner dollar. Hvilket blandt andet skyldes, at Facebook brugte over 1 milliard dollar mere på udvikling af nye produkter end i 2011.

Et af dem løftede Facebook sløret for for tre uger siden: en ny social søgemaskine – “graph search” – der giver dig resultater baseret på, hvem du kender, og hvad de godt kan lide. Bliver den en succes, er det den første seriøse trussel nogensinde mod Google, der i dag sidder på op mod halvdelen af det samlede reklamemarked på nettet – se f.eks. det officielle amerikanske tal her og de danske her. Sker det, vil Facebook virkelig have bevist sit værd. Og så vil aktien næppe kunne fås for 30 dollar længere.

Denne blogpost er først bragt som analyse i Politiken den 6. februar 2013. Her i et let udvidet version.